PsychoDietetyk

Psychodietetyka

Zdrowa dieta

Zdrowa dieta – Prawdy i mity na temat dietetycznej i tuczącej żywności.

Wokół żywności która jest „dietetyczna” i tej która „tuczy” narosło wiele mitów. Postaramy się wyjaśnić, jakie produkty  rzeczywiście pomagają w walce z nadwagą i otyłością.

1.    Produkty oznaczone jako „light” to żywność dietetyczna, która nie tuczy.
MIT.
Według rozporządzenia Parlamentu Europejskiego wytwórca może nazwać swój produkt light , jeśli wartość kaloryczna w 100 g nie przekracza 40 kcal (wyroby stałe)i 20 kcal ( płynne). Producenci często obchodzą ten nakaz i zamiast „light” Piszą : „fit”, „0%”, „albo lekkie”. Warto czytać etykiety, ponieważ najczęściej zamiast tłuszczu dodaje się cukier i odwrotnie.  To oznacza, że np.: w serku waniliowym oznaczonym 0% tłuszczu może być mnóstwo cukru i kalorii tyle samo, co w „zwykłym” produkcie. Często zdarza się, że produkt oznaczony jako „light” u jednego producenta, ma więcej kalorii niż tego samego rodzaju produkt od innego producenta. Ciekawe, że niezależnie od rzeczywistego składu i kaloryczności, produkty „light” postrzegane są z reguły jako mniej smaczne ale nie tuczące, a zatem takie, których można zjeść „więcej” .
I jeszcze jedno: Kiedy kupujemy jogurt czy inny produkt beztłuszczowy, otrzymamy mniej kalorii, ale bez tłuszczu nie przyswoimy też znajdujących się w nim witamin A, D, E i K czy wapnia, dlatego dietetycy zalecają np.: zamiast picia mleka 0 % tłuszczu, mleko 1,5 %.
2.    Najlepsze na „szybkie” schudnięcie są głodówki ( nic się nie je, to na pewno się schudnie).
MIT.
Głodówka nie jest sposobem na odchudzanie się. Powoduje utratę masy mięśniowej ( a nie tłuszczu), co oznacza, że zaraz po jej zaprzestaniu dopadnie nas efekt jo –jo. W trakcie głodówki waga rzeczywiście spada, ale jest to krótkotrwały efekt, a jej stosowanie może być niebezpieczne dla organizmu.  Jednodniowe (albo dłuższe) głodówki przeprowadzane są często aby „odtruć” organizm, jednak powinno się to odbywać pod kontrolą lekarzy.

3.    Picie mleka wieczorem  jest nie tylko znakomite na sen ale  też odchudza!
Prawda.
Ciepłe mleko jest znakomite na sen i jest najlepszym sposobem na zabicie wieczornego głodu. Mleko ma bardzo dużo składników odżywczych w stosunku do ilości dostarczonej energii, przede wszystkim jest najlepszym źródłem wapnia. Badania przeprowadzone we Włoszech na grupie 3 tys. młodych kobiet wykazały, że te których dieta nie zaspakajała niezbędnej ilości wapnia, miały nadwagę o 15% częściej niż te które piły mleko , jadły sery i jogurty.
4.    Makaron tuczy
MIT .
100 g suchego makaronu ma ok. 350 kcal. Jednak makaron w trakcie gotowania powiększa objętość ponad trzykrotnie. To oznacza, że porcja makaronu (miseczka) może mieć około 120 kcal. Tuczą sosy podawane do makaronu. Jeśli do makaronu dodasz sos przygotowany z pomidorów z dodatkiem czosnku – danie będzie zawierało ok. 150 kcal, jeżeli dodasz bekon, oliwę i parmezan dojdzie do 600 kcal.
5.    Ziemniaki tuczą
MIT.
„Czyste” ziemniaki mają pięć razy mniej kalorii niż makaron czy kasza i sporo błonnika, który ma działanie odchudzające. Skutecznie zmniejszają głód, dlatego dietetycy polecają je nawet osobom bardzo otyłym. Ale uwaga – jak w przypadku –makaronów na dodatki. Najzdrowsze są ugotowane (albo upieczone w mundurkach). Najlepiej solić je w ostatniej fazie gotowania, albo bezpośrednio przed podaniem, by nie wchłonęły za wiele sodu, który powoduje zatrzymywanie wody w organizmie.
6.    Jedzenie mięsa nie służy zdrowiu
Mit i Prawda .
Częste jedzenie czerwonego mięsa zwiększa ryzyko nowotworu żołądka, dwunastnicy i jelit. Z drugiej strony żelazo (pierwiastek krwiotwórczy) jest najlepiej przyswajalny z mięsa. W 150 g wołowiny znajduje się tyle żelaza, co w 5 kg szpinaku ! Podobnie jest z wapniem, czy witaminą B 12 . A zatem nie chodzi o to, aby wyeliminować czerwone  mięso z diety, ale aby ograniczyć jego spożycie na rzecz drobiu czy dziczyzny oraz ryb.

7.    Zdrowa dieta – Woda źródlana jest najlepsza dla zdrowia
MIT
Woda źródlana ma dokładnie takie same właściwości jak każda woda zdatna dla picia dla ludzi. Jeżeli chcesz swojemu organizmowi dostarczyć cennych mikroelementów pij wodę mineralną. Woda pomaga wypłukiwać toksyny z organizmu, ma 0 kalorii a skutecznie „wypełnia” żołądek, nawadnia organizm a zatem jest wspaniałym sprzymierzeńcem przy odchudzaniu.

8.    Przy odchudzaniu najlepiej jest jeść sałatki – można ich zjeść nieograniczoną ilość a i tak się schudnie
Prawda i MIT
Warzywa powinno się jadać pięć razy dziennie. Sałatki z reguły bywają zdrowe, jednak jeżeli zaczniemy je „zalewać” chociażby najzdrowszą oliwą z oliwek  ( nie mówiąc już o oleju czy majonezie) staną się wysokokaloryczne . Świeża sałata ma 15 kcal, ze śmietaną – 40 kcal, z oliwą – 50 kcal, z sosem czosnkowym – aż 194 kcal,  a kupiona w fast foodzie – może mieć nawet  400 kcal! Oprócz tego, sałatkowe sosy są niezdrowe. Zawierają konserwanty, zagęszczacze, stabilizatory i barwniki, które mogą powodować wzdęcia oraz wywoływać alergie.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/10 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Zdrowa dieta, 6.0 out of 10 based on 2 ratings

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>