PsychoDietetyk

Psychodietetyka

Jedzenie otacza nas z wszystkich stron

Czy zauważyliście, że jedzenie otacza nas z wszystkich stron?
Jedzenie jest źródłem doznań emocjonalnych. Bardzo różnych doznań. Po pierwsze, wywołuje emocje związane ze smakiem pokarmu, jego wyglądem, zapachem. Atakuje nasze usta, oczy i nos. Zapach pieczonego ciasta może kojarzyć nam się jednocześnie z miłą wonią (z ogniskiem domowym) ale może wywoływać także emocje związane z myśleniem o jedzeniu, które będą negatywne (poczucie winy – jak zjem, to przytyję) . Z jedzeniem wiążą się obawy i lęki . Niektórzy, zwłaszcza osoby starsze mogą odczuwać lęk przed jego brakiem. Inni odbierają jedzenie, jako wroga, który kusi po to aby odebrać im ładną sylwetkę lub zdrowie.
Jedzenie związane jest także z podejmowaniem określonych decyzji – związanych z gospodarowaniem czasem i pieniędzmi (co i jak ugotować, za ile i gdzie kupić, w jakim miejscu można dobrze zjeść), z szeroko rozumianym pojęciem „zdrowia” ( zakup jedzenia dla rekonwalescenta, dla dziecka). Często decyzje takie bywają trudne z uwagi na docierające do nas sprzeczne informacje z zewnątrz np.: czy lepsza jest margaryna X czy Y, czy należy jeść ryby chude czy tłuste czy jajka są zdrowe czy zawierają za dużo cholesterolu. Z jednej strony otrzymujemy informacje z mediów o szkodliwości niektórych produktów z drugiej te same media emitując reklamy namawiają do spożywania tych samych artykułów – kusząc, że dzięki temu będziemy bardziej rodzinni, modniejsi, lepsi. Czy zauważyliście jak często słodycze są w reklamach ukazywane jako dobra luksusowe i sugeruje się, że jeśli właśnie tej określonej marki czekoladki dostaniemy będzie to znaczyło, że mężczyzna jest nami zafascynowany…. albo jeśli kupujemy cukierki z sokiem naszym dzieciom, to oznacza, że spełniamy najważniejsze obowiązki rodzicielskie, troszczymy się o nie?
Jak często idąc do naszych rodziców czy dziadków kupujmy pewne określone czekoladki, wierząc, dzięki reklamie , że tylko w ten sposób możemy im wyrazić swoją wdzięczność ?
A czy ktoś z was oglądał kabaretową Mariolkę, sugerującą, że romantyczna kolacja w Mc Donaldzie jest jak najbardziej w porządku, pod warunkiem , ze chłopak nie zamówi wieśmaka – bo „mam wieśmaka – nie mam chłopaka”…
Jedzenie uporządkowuje nasze życie. Ma wpływ na rozkład dnia , tygodnia, poszczególnych miesięcy. Spotykamy się przecież na lunchu, robimy sobotnie zakupy, kupujemy owoce sezonowe.
Jest powiązane z przestrzenią w sensie społeczno – instytucjonalnym ( szkolny bufet, sklep osiedlowy)jak i geograficznym ( ziemniaki z Polski, szparagi z Niemiec, szynka z Parmy).
Wyznaczamy miejsca posiłków, chodzimy do ulubionej knajpy, najbardziej smakują nam przykładowo daktyle z Izraela i polskie pierogi.
Zauważyliście jak często najdroższym pomieszczeniem w mieszkaniu jest kuchnia?
Jedzenie jest korelatem tożsamości i przynależności społecznej. Tożsamości przyjmowanej ( często mimowolnie) lub narzucanej. Np. : jestem wegetarianinem, jestem smakoszem piwa, wina.
Często ta przynależność społeczna bywa skrywana. Osoby o niskim statusie ekonomicznym kupują żywność przecenioną, niskiej jakości i w małej ilości. Alkoholicy niejednokrotnie ukrywają ilości kupowanych trunków. Niektórzy przeciwnie, manifestują przynależność do danej grupy lub subkultury np.: kupując wyłącznie w „lepszych” sklepach, albo wyłącznie w sklepach „ze zdrową żywnością”, albo nie kupując tego, co pochodzi z Chin…
Udział procentowy wydatków na żywność w budżecie domowym jest także obiektywnym wyznacznikiem pozycji i stylu życia.
Przy niskich dochodach, w sytuacji kryzysowej oszczędza się „na jedzeniu”.
Jedzenie ma niebanalny wpływ na budowanie więzi międzyludzkiej (wspólna kawa, kolacja ze śniadaniem). Bywa powodem spotkań ( degustacja wina) lub ich stałym elementem. Buduje klimat emocjonalny ( „bo zupa była za słona”), zmniejsza dystans pomiędzy ludźmi ( dzielenie się jedzeniem), jest wyrazem troski o innych („syndrom tuczonego dziecka – zjedz za mamusię, za tatusia”).
Jedzenie jest przedmiotem norm i regulacji społecznych. Prawa ( przepisy unijne – poziom zawartości szynki w szynce, procedura produkcji oscypka). Zwyczajów (piwo jako dodatek do oglądania meczu piłkarskiego). Religii ( post w wielki piątek, pokarmy koszerne).
Każdy potencjalny nabywca jedzenia jest manipulowany informacjami o jakości produktu.
Jedzenie jest bardzo silnie zakorzenione w kontekście wartości i wzorów kulturowych.
Zauważcie jak często panują „mody” na kuchnię japońska, grecką, francuską. Nie zapominajmy także o pewnych tradycyjnych wzorcach. Dla ilu z was wigilia jest bardziej przeżyciem kulinarnym niż duchowym? Często nawet osoby, dla których święta Bożego Narodzenia nie są związane z tradycją kościoła, będą , mieszkając w Polsce przygotowywać na ten wieczór 12 potraw i „obżerać się świątecznie” w pozostałe dni.
Jedzenie wywołuje pewne stereotypy kulturowe. Nadwaga niegdyś była symbolem dostatniego życia, dziś bywa postrzegana jako słabość charakteru, pewne piętno.
Jedzenie kreuje pewne wzorce medialne: popularne programy , czasopisma, reklamy.
Jedzenie – jako produkt – jest przedmiotem wpływów i walki politycznej. W każdym kraju spotykamy się z politycznym wsparciem lub obciążeniem dla niektórych produktów czy rodzajów działalności ( np.: dotacje dla działalności rolnej). Jedzenie jest argumentem lub tłem walki politycznej (poparcie dla rodzimej produkcji).

Czytaj: najlepsza dieta – informacje o doborze najlepszej diety.
Jedzenie to także przedmiot zainteresowania nowych technologii. Jak przedłuży jego trwałość, jakich substancji smakowych dodać, aby było chętnie kupowane przez konsumenta…
Jedzenie jest korelatem środowiska przyrodniczego. Zachodzące procesy przyrodnicze mają wpływ na dostępny asortyment, podaż, ceny. Produkcja żywności modyfikuje środowisko przyrodnicze (odpady, gospodarka rabunkowa).
Jedzenie otacza nas wszędzie …
A w Was, jakie emocje wywołuje słowo „Jedzenie”?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
Jedzenie otacza nas z wszystkich stron, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>